Mindent a házikedvencekért

kisállattartási szokások kutatás

 

A Scores Group 2021 április-májusában vizsgálta a felnőtt magyar internetezők állattartási, ezen belül is a társállatként, házikedvencként tartott állatokkal kapcsolatos szokásait. Az alábbiakban ennek az eredményeit mutatjuk be.

A kutya a legnépszerűbb házikedvenc

A kutatásban résztvevő állattartók körében a kutya a legnépszerűbb társállatként/házikedvencként tartott állat (70 százalék), melyet a macska (49 százalék) és az egyéb háziállatok (elsősorban halak, papagáj, nyúl/törpenyúl) követnek (20 százalék).

Kiskedvenceinknek is egyre gyakrabban rendelünk online

A házikedvencekkel kapcsolatos kiadásokat illetően az etetés, táplálás költségei a legjellemzőbbek (95 százalék), melyet az állatorvosi költségek (76 százalék), a játékok (49 százalék), a higiéniai felszerelések (46 százalék), az alapfelszerelések (43 százalék), a biztonsági felszerelések (39 százalék), a kényelmi felszerelések (36 százalék), illetve a képzési költségek (például kutyaiskola; 6 százalék) követnek.

Az etetés kapcsán majdnem minden kisállat (93 százalék) fogyaszt készen kapható állateledelt, több mint felük (52 százalék) kap házi kosztot (is). Előbbit a gazdik közel háromnegyede hipermarketekben/szupermarketekben/drogériákban szerzi be; de az állateledel és állatfelszerelési szaküzletekben személyesen (51 százalék), illetve az ezekből történő online vásárlás is igen gyakori (23 százalék).

A készen kapható állateledelek beszerzéséhez képest a kisállat tartásához szükséges felszerelések, kiegészítők hipermarketekben/szupermarketekben/drogériákban történő beszerzése valamivel kisebb arányban jellemző (56 százalék). Az állateledel és állatfelszerelési szaküzletekben történő személyes vásárlás 55 százalékra, míg az online történő vásárlás 22 százalékra jellemző.

Az állatorvos kiemelt szerepet tölt be a gazdik és kedvenceik életében

A kedvencekkel kapcsolatban felmerülő problémák esetében tízből nyolc gazdi elsősorban állatorvostól kér tanácsot vagy segítséget. 26 százalék fordul ilyen esetben barátokhoz, ismerősökhöz; 24 százalék családtaghoz; 12 százalék állatgyógyszertári dolgozóhoz; 10 százalék dedikált háziállatos közösségekhez, csoportokhoz; 9 százalék pedig egyéb profi szakértőhöz (pl. kiképzőhöz, trénerhez).

Állatorvoshoz a válaszadók 18 százaléka félévente vagy gyakrabban jár kedvencével, 41 százalék évente, további 38 százalék pedig csak ha épp szükséges (pl.: betegség vagy baleset esetén). 4 százalék nem tudta megítélni az orvoslátogatás gyakoriságát.

A házikedvencek közel kétharmada saját orvoshoz jár, akinek a kiválasztásában a saját tapasztalatok (48 százalék), a rendelő közelsége (36 százalék), és a barátok, ismerősök ajánlása (33 százalék) játsszák a legfontosabb szerepet. Az internetes vélemények ebben a kérdésben kevésbé meghatározóak (8 százalék).

Az állattartók többsége (72 százalék) maga ápolja kedvencét, 18 százalék háziállata nem igényel ápolást, 13 százalék viszi rendszeresen kozmetikushoz (is) – akinek a kiválasztásában a barátok, ismerősök ajánlása (50 százalék), a saját tapasztalatok (47 százalék) és a kozmetika közelsége (23 százalék) a leglényegesebb szempontok. Az internetes vélemények e téren meghatározóbbak (15 százalék), mint az orvosválasztás esetében.

 

A Scores Group kutatása a CAWI Kft. válaszadói paneljén zajlott 2021. április 22-e és május 3-a között. A kutatás résztvevői közül 1301 fő tart házikedvencet, ők nemi hovatartozás, életkor, iskolai végzettség, régió és településtípus szerint reprezentálják az ország 18 éves és idősebb, háziállato(ka)t tartó népességét.