A magyarok fele tervez nyaralást idén
A CAWI Services Kft 2018 májusában vizsgálta, hogy a magyarok terveznek-e legalább ötnapos üdülést 2018 nyarán, és eközben hogyan alakulnak a médiafogyasztási szokásaik.
A válaszadók közel fele, 51 százalékuk tervez 2018 nyarán legalább ötnapos nyaralást. Közülük minden hatodik belföldön tervezi eltölteni pihenését. A nyaralók kétharmada vízpartra utazik, harmaduk városnézést tervez, negyedük a wellness üdülést választotta és ötödük a túrázást. Akik nem terveznek idén nyaralni, ők valamivel alacsonyabb iskolai végzettségűek, inkább vidéken élnek, több köztük a nő és kevésbé jönnek ki jól a jövedelmükből, mint azok, akik fognak idén nyaralni.
Az idén nyaralók fele családjával, harmaduk pedig párjával nyaral. Kétharmaduk személyautóval tervezi a nyaralást, 15 százalékuk repülővel, tizedük pedig vonattal vagy autóbusszal.
A nyaralás során a médiafogyasztás drasztikusan átalakul a hétköznapokhoz képest. A hagyományos médiák fogyasztásával egyértelműen kevesebb időt töltenek a válaszadók. Ezzel szemben
a könyv szerepe kiemelkedik nyaralásaink során, a magyarok több, mint egyharmada több időt tölt könyvolvasással, mint egy átlagos hétköznapon.
A komolyabb hangvételű tartalmak fogyasztása is inkább a hétköznapok része. A nyaralás ideje alatt leginkább regényeket, könnyedebb témájú sajtót, illetve rejtvényújságokat olvasnak/fejtenek a válaszadók kikapcsolódás gyanánt.
A nők leginkább regényolvasással pihenik ki magukat szabadságuk alatt, míg a férfiak vagy nem szoktak olvasni, vagy a könnyedebb netes tartalmakat preferálják. Olvasási szokások tekintetében a legnépszerűbbek a regények, a könnyedebb internetes portálok és a rejtvényújságok. A médiafogyasztásra jellemző,
hogy könyvet többet inkább az 50-59 éves, jómódú nők olvasnak. Egyéb médiatermékek fogyasztása nem növekszik a nyaralás ideje alatt.
Hírektől a válaszadók tizede zárja el magát nyaralás közben és ugyanennyien viszont épp, hogy intenzíven követik az eseményeket. A válaszadók kb. 80 százaléka kevesebbet fogyaszt híreket, mint egy átlagos hétköznapon, vagy csak akkor tájékozódik, ha valami rendkívüli esemény történik.
A stabil térerő leginkább 15-29 éves nők számára fontos.
A nők az átlagnál nagyobb arányban külföldön terveznek nyaralni, eközben könyvet kívánnak olvasni, ráadásul több időt kívánnak ezzel tölteni, mint hétköznapokon, TV-t viszont kevésbé szeretnének nézni. Ezzel szemben a közösségi médiát szívesen követik szabadságuk alatt is. A férfiak leginkább belföldön wellness vagy vízparti nyaraláson fognak részt venni, ahol az átlagnál nagyobb arányban kívánnak tévét nézni, amit az is magyarázhat, hogy az adatfelvétel májusban történt, a válaszadók gondolhatták azt, hogy a foci vb alatt fognak tévézni. Az interneten hírportálokat terveznek olvasni (ezeken belül is inkább a könnyedebb hangvételű oldalakat). Fontos, hogy a szálláson legyen TV-készülék
Ahogy a nők, úgy a 30 év alattiak is inkább külföldön terveznek nyaralni idén nyáron. Szívesen töltik idejüket városnézős vagy vízparti nyaraláson, elsősorban a párjukkal vagy barátaikkal. A fiatalok médiafogyasztása a nyaralás alatt elősorban a közösségi médiára és az olvasásra (könnyedebb írásokat, regényeket) szorítkozik. Számukra a nyaralás szálláshelyén nagyon fontos a korlátan nethozzáférés valamint a megfelelő térerő.
A 30-39 évesek a családdal terveznek belföldi vízparti nyaralást. Személyenként 150 ezer forintnál többet terveznek elkölteni. Pihenés során is követni fogják a közösségi média tartalmait. Fontos számukra, hogy a szálláson legyen TV.
A 40-49 évesek is belföldön terveznek nyaralni a családjukkal, fejenként legalább 150 ezer forintot elköltve. A nyaralás alatt TV-t terveznek nézni, ezért is fontos, hogy a szálláson legyen TV-készülék. A tévézés mellett a hírek is érdeklik őket. Amikor nem TV-t fognak nézni, akkor elsősorban regényt kívánnak olvasni.
Az 50-59 évesek is belföldön fognak nyaralni a családjukkal vagy a párjukkal. Személyenként 100-150 ezer forintot fognak költeni a nyaralásra. Fontos számukra könyvolvasás, tévénézés, ezek mellett rejtvényújságokat is szeretnének tölteni. Elvárják, hogy a szálláson legyen TV-készülék, de számítanak a korlátlan nethozzáférésre is.
A 60-69 évesek is elsősorban belföldön terveznek nyaralni a párjukkal, wellness-üdülés keretében. Leginkább ők tervezik, hogy igénybe vesznek utazási irodát a pihenés megszervezéséhez. Legtöbben közülük azt tervezik, hogy könyvet fognak olvasni, de preferálják az újságolvasást és a tévézést is. A híreket ők követik a legkevésbé, azonban a rejtvényújságokat ez a csoport kedveli a leginkább, ahogy a regényeket is olvassák. A TV-készülék a szálláson nagyon fontos számukra.
Összességében a nyaralás során a válaszadók a közösségi médiát, a könyvolvasást és a tévénézést preferálják a leginkább. Könyvet a válaszadók bő harmada többet olvas, mint egy átlagos hétköznapon. Híreket alapvetően kevesebbet fogyasztanak a nyaralás során, de nem is zárkóznak el az eseményektől a válaszadók.
A legaktívabb csoportoknak a fiatalok, a budapestiek, jó anyagi helyzetben élők és a nők számítanak a nyaralás alatti médiafogyasztás tekintetében.
A vizsgálat során 9674 embert kérdeztünk meg online módszerrel. A magas elemszám és a nagy rétegzettség lehetővé teszi, hogy a megkérdezettek az ország 16-64 éves népességét életkor, régió, településtípus és nemi hovatartozás szerint reprezentálják.